Lesmateriaal voor laaggeletterde patiënten

Lesmateriaal voor laaggeletterde patiënten

laaggeletterdheid

Een laag geletterdheidsniveau kan mensen op veel manieren tegenhouden. Voor kinderen kan het een belemmering zijn voor succes op school, terwijl het voor jonge volwassenen kan voorkomen dat ze de arbeidsmarkt betreden of het leerproces van hun kind ondersteunen. In het algemeen maken uwv laaggeletterdheid het moeilijk voor mensen om sociale mobiliteit en een rechtvaardige samenleving te bereiken. Bovendien kan een laag geletterdheidsniveau het moeilijk maken om prijsetiketten en verkeersborden te begrijpen, en zelfs een belemmering vormen voor het invullen van formulieren.

Een manier om deze barrières te minimaliseren, is door gewone woorden te gebruiken in plaats van jargon en medische termen. Bovendien moeten zinnen ten minste 10 woorden lang zijn, met de actieve stem geschreven, en alinea's moeten zich op één belangrijk onderwerp concentreren. De lettergrootte moet tussen de tien en veertien punten zijn. Dit maakt het voor mensen gemakkelijker om informatie te lezen en te begrijpen. Hieronder volgen enkele strategieën om lesmateriaal voor laaggeletterden gemakkelijker leesbaar te maken:

Het gebruik van storytelling is een geweldige manier om deelnemers te betrekken, zelfs laaggeletterden. Storytelling legt de stem van laaggeletterde deelnemers vast en laat zien hoe hun opvattingen en ervaringen de besluitvorming beïnvloeden. Bovendien helpt storytelling een persoonlijke band op te bouwen tussen laaggeletterde deelnemers en het onderwerp. Verhalen erkennen ook laaggeletterden als experts in hun eigen ervaringen. Als je geïnteresseerd bent in het verbeteren van het leven van laaggeletterden, aarzel dan niet om meer te lezen!

Voor meer informatie klik je hier: Hetsen & Visschers